Eindelijk je oude stadsfiets ingeruild voor een snelle sportieve fiets? Of je nu deelname aan de Tour de France ambieert, op zoek bent naar nieuwe manieren om fit te blijven of gewoon niet meer met je auto in de file wilt staan: fietsen is een heerlijk gevoel. En ons Nederlandse landschap is er natuurlijk ontzettend geschikt voor!

Om je sneller op weg te helpen, tien tips die je helpen een sterkere en betere fietser te worden!

1. Train je cardio

Als je sneller fiets, zal je ook langere afstanden leggen. Het is daarom belangrijk je cardiovasculaire uithoudingsvermogen te trainen. Op deze manier kan je langere tijden achter elkaar, maar ook meerdere dagen opeenvolgend, voldoende energie creëren. Een aantal van de meest effectieve trainingsprogramma’s voor fietsers zijn: interval training, circuit training, ‘long slow distance’ training (LSD), tempo training en fartlek training.

2. Kracht voor sprintjes

Hoewel fietsers doorgaands een vrij stabiel tempo fietsen, is het altijd lekker om aan het einde nog even een sprint te kunnen trekken. Explosieve training routines zijn een manier om deze felle belasting op je spieren te trainen. Voor fietsers zijn met name squats een erg geschikte training.

3. Juiste voeding

Als sporter moet je goed eten en drinken om te herstellen van je activiteiten. Dit optimaliseren kan een ingewikkeld proces zijn en top atleten werken dan ook standaard met coaches en voedingsdeskundigen. In de basis zijn er als beginnend sporter drie gouden regels. Ten eerste: misken het belang  van hydrateren niet, maar geniet jezelf niet in een keer vol vlak voor of tijdens je oefening. Bij langdurige training dien je iedere 15-30 minuten wat te drinken. Maar met name na je workout zal je veel moeten drinken. Ten tweede, eet een stevige maaltijd ruim 4 uur voor een intensieve training, en een snack een uur van te voren. Tenslotte is het belangrijk een recovery-maaltijd na je workout van belang. Zorg voor een proteïnerijke maaltijd, zoals kwark, noten, chocolademelk of quinoa.

4. De goede fiets

Het maakt niet uit wat voor type fietser je bent: een fiets moet passen bij jouw lichaamstype. Het zorgt dat je comfortabeler op je fiets zit en efficiënter rijdt. Symptomen voor een verkeerd model zijn veel zadel, rug-, nek- of kniepijn, verdoofde handen of voeten en algemene vermoeidheid. De grootte van het frame is afhankelijk van jouw lichaamslengte. Wanneer je naast je fiets staat, zal je zadel op heuplengte staan. En als je zit op je fiets, moet je net niet bij de grond kunnen, en je been bijna gestrekt zijn op je onderste trapper. Ook een goed passende helm is van belang.

5. Vergeet niet te rekken

Tenslotte vergeten fietsers vaak om te rekken en strekken. Maar evenals iedere andere sport is het van essentieel belang je lichaam de tijd te geven af te koelen en je spieren in balans te houden.

Veel fietsplezier!